onsdag 26 november 2008

Gubbgrupp och Barnvagnsmaffia

Går på tunnelbanan med min otroligt tunga ryggsäck.
Befinner mig i det skedet då jag skulle kunna gå över lik för att få en sittplats.
Jag ser mig omkring i vagnen och längst in sitter där en man i 80-årsåldern.
På sätet bredvid sig har han lagt sin pensionärspåse (avlång väska i vinyl).
Det finns med andra ord en ledig sittplats som är upptagen av en pensionärspåse.
Jag närmar mig sakta för att få en reaktion på huruvida mannen i fråga tänker flytta sin väska.
Han tittar upp och.......
HÅNLER!!!!!

Gubbfan sitter och NJUTER av att se en trött småbarnsmor med tung ryggsäck sukta efter en stunds vila på väg hem från jobbet.

Den så flitigt utskällda Barnvagnsmaffian ligger i lä vid sidan av den lömska, illvilliga Gubbgruppen, som gör allt för att förtränga att de själva varit barn en gång i tiden och att yngre människor (inklusive barn) också kan ha trötta ben en onsdagseftermiddag.

2 kommentarer:

  1. Och som medlem i nämnda Barnvagnsmaffia vill jag bara avleda uppmärksamheten till ännu en grupp trottoarmarodörer: på-väg-till-lunch-tillsammans-kollegorna. Tre eller eller flera i bredd tvingar de både kryckhoppande (uppenbart rörelsehindrade!) och ensamma (!) barnvagnsinnehavare att flytta sig så långt som möjligt åt sidan, sedan stanna upp och vänta på att de ska tränga ihop sig så att de precis kan klämma sig förbi - oftast utan att stöta i - så hårt i alla fall... De behöver inte ens föra ett samtal för att vara tvungna att gå i bredd som ett gäng dagisungar på rymmen. Nope, led om två och två verkar vara omöjligt efter man lyckats lämna skolan och hamnat på vuxendagis...

    SvaraRadera
  2. Ha! Så skönt att jag slapp skriva om det själv. Har faktiskt blivit utträngd i terrängen själv ett par gånger utan att gå med vare sig barnvagn eller barn.
    Dessutom så fäster de blicken liksom en decimeter ovanför mig (och då ska man veta att jag inte är särskilt kort, kan se lite lustigt ut när de själva är kortare än vad jag är) för att effektivt undvika det faktum att de närmar sig ett möte med en annan medmänniska och eventuellt skulle vara tvunga att göra ett filbyte....

    SvaraRadera