söndag 18 januari 2009

Square - think out of the box!

I går kväll tog vi den yngsta och den äldsta ut på restaurang.
Lite med hjärtat i halsgropen eftersom vi aldrig riktigt vet vad hon ska hitta på just den här kvällen....
Valet föll på Square i Hammarby Sjöstad.

Jag startade med en jordärtskockssoppa med pilgrimsmussla (stavades för övrigt med två m på menyn). Rätten visade sig vara himmelsk.
Min man valde en toast Skagen som tyvärr var alldeles kylskåpskall och därför inte kom till sin fulla rätt, smakmässigt.

Under tiden åt kidsen cheeseburgare respektive köttbullar med pommes.
De var mycket nöjda.

Jag valde själv cheeseburgaren till varmrätt (kontrasternas kväll, soppa och burgare...) samtidigt som mannen gick på biffen black & white.
Vi fick frågan hur vi ville ha köttet och svarade genomstekt (jag) och medium (mannen).
Burgaren var god, inget speciellt, men tyvärr var den rå inuti.
Köttbiten var rå ungefär rakt igenom och till råga på allt mycket seg.

Eftersom vi (i all vänlighet och "bara för att ni ska veta till en annan gång") hade påpekat att Skagenröran var alldeles för kall så kände vi oss inte på humör för att skicka ut våra varmrätter för vidare stekning.
Dessutom så hade köket synkat (schysst!) så att barnen fick in sin efterrätt lagom till vår varmrätt, vilket gjorde att kvällen blev ovanligt lugn, så vi hade heller inte lust att vänta för länge.
Detta ledde till att min make åt sitt kött i mycket små bitar samtidigt som jag lämnade den inre råa kärnan av köttfärs på tallriken.

Dock ska påpekas att efter ett ganska kyligt välkomnande av den man som vi antar var ansvarig för kvällen så var dock servicen oklanderlig och genomfördes i stället av en ung tjej som även hade ett hjärta som klappade för barnen.

Men nu går ju vi ut och äter för att det ska smaka bra, inte för att servicen ska vara trevlig
(det utgår man ju egentligen ifrån, eller? Stavas K U N D S E R V I C E, att det ska vara så svårt...).

Square: BÄTTRE KAN NI!

9 kommentarer:

  1. Då vill jag mycket gärna rekommendera "Galna Halvpannan" på Bondegatan. Liten, men mycket bra menu, lagom priser och allt är supergott! Och servicen är jättetrevlig. Pröva dem!/M

    SvaraRadera
  2. He, he, he....jag har varit där, men då hette den minsann FRÄCKA halvpannan!!!
    ;)

    SvaraRadera
  3. Din Messersmith. Du förstod ju vad jag menade/M

    SvaraRadera
  4. ÄLSKAR att vara Besserwisser!

    SvaraRadera
  5. GoodGirl! Gillar ditt sätt att skriva. Kommer att följa dig på bloggen. Keep on!!

    SvaraRadera
  6. När man går ut och äter och verkligen ser fram mot det så är det trist när det inte motsvarar förväntningarna.
    Tyvärr hade jag nog gjort presis som er och inte klagat andra gången. Hoppas att de fattade vinken av det ni lämnade kvar.

    SvaraRadera
  7. Frogprincess: det hoppas ju jag också! Att de verkligen tittar på tallrikarna och ser den där råa biten stirra sorgset på dem.....men fömodligen är det bara diskaren som hivar den i sopen.

    Anonym: TACK! Det är kul med uppskattning!

    SvaraRadera
  8. Square - bara namnet säger ju vad man kan få uppleva på det stället.
    Tack Goodgirl för kollen av denna s.k. krog.
    Dit kommer vi ALDRIG att sätta vår fot i.
    Då finns det bättre näringsställen i Hammarby Sjöstad.
    Tack för ordet.
    /L

    SvaraRadera