lördag 21 februari 2009

Vackert väder

För en jävla gång skull är det strålande solsken och gnistrande snö i det annars så gråa och blaskiga Stockholm.
För en gång skull kommer vi ut tidigt för att suga musten ur det fantastiska vädret.
Vi tänker långpromenad.
Det tänker inte de yngsta som dessutom håller på att kurera sig från halsfluss/feber.
Efter ca 100 meter börjar de klaga på att de har ont i benen, är trötta och inte orkar gå.
Efter ytterligare 100 meter och en gråtattack kommer maken med den fantastiska idén att vi alla i stället ska åka och storhandla "tillsammans, det blir väl roligt?".

Jag försöker att förklara varför det inte kommer att bli roligt:

1. Jag blir som den värsta pms-häxan ni kan föreställa er pga barn som inte kan stå stilla och är överallt med sina små händer som de sedemera stoppar in i munnen för att riktigt bana väg för alla de bakterier som frodas på kundvagnar och annat.

2. Barnen är bara - jag upprepar - BARA intresserade av godishyllan och djurtillbehören.

3. Förresten. Jag reviderar punkt två. Den äldsta lyckades tränga sig fram i delikatessdisken och tvingade min man (enligt hans egen utsago) att köpa både Skagenröra och löjrom. Båda två raidade förresten hårtillbehörshyllan också och hävdar att de kommer att betala ur egen ficka.

4. Till slut exploderar jag likt en vulkan sprutar ut lava (vad det kommer ur mig tänker jag inte gå in på närmre eftersom det blir så fult språk då vilket min mor starkt har opponerat sig mot.)

Men visst åker vi och storhandlar tillsammans.
Och jag lyckas hålla mig ända fram tills vi ska betala lunchen i drive in-luckan på Mc:Donalds och den äldsta gråtandes anklagar oss för att inte ha berättat att det fanns milkshake

Undras om maken kommer att föreslå en dylik utflykt nästa vecka också?

1 kommentar:

  1. Jag kan inte tänka mig att maken var särskilt svårövertalad när det gällde inköp av löjrom och Skagenröra. Han är ju själv också en stor gourmé- Så lycka till i framtiden. Det kommer att bli dyra restaurangbesök för familjen, ingen korv och pommes där inte!/M

    SvaraRadera