lördag 11 oktober 2008

Lotta är en *****slav

I går kväll fick jag för mig att barnen skulle få göra chokladbollar.

De älskar att baka, vilket jag också gör, men saken är den att det blir så mycket mer omständligt när man är tre kockar om soppan (chokladbollarna).

Detta skulle nu åtgärdas.

I bästa TV-kock-anda ställde jag mig nu och mätte upp havregryn, kakao, kaffe och annat nödvändigt i olika små skålar för att barnen verkligen skulle kunna vara med från grunden.

Kände succén krypa närmare tills mannen kläcker frågan "Vad ska ni baka? NEGERbollar eller?"

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????????

NEJ!!!!!

Man får inte kalla chokladbollarna för negerbollar!!!!!!!

Ett konditori i Skåne (tror jag, eller var det Småland?) har till och med blivit fällda för att de propsade på att fortsätta att kalla sina chokladbollar för negerbollar.
Big no no.


För ett tag sedan plöjde vi "Barnen på Bråkmakargatan" varvid jag tvingades att hoppa över kapitlet "Lotta är en negerslav" eftersom den äldsta nu är läskunnig och lätt skulle kunna fråga mig varför jag läste "slav" i stället för "negerslav".

Jag kände INTE för att ta den diskussionen vid läggning.

Missförstå mig inte, jag formligen dyrkar Astrid Lindgren och alla hennes böcker, men jag har även varit tvungen att censurera "de söta små negerbarnen" i boken "Pippi i Söderhavet" och börjar undra varför hon tvunget måste använda sig av detta uttryck?
Böckerna vi läser är upplagor från det tidiga 70-talet alt. 50-talet och det kanske har något med saken att göra.
Skulle vara mycket intressant att läsa en nyutgåva.
Var det inte en debatt om just detta att revidera en nyutgåva av Astrid Lindgrens "Pippi i Söderhavet för ett tag sedan?".

Var inte med i den debatten, men skulle gärna vilja tala om att min ståndpunkt i frågan är att revidering är OK. Nödvändig. Ofrånkomlig.

2 kommentarer:

  1. Lite trivalt vetande:

    Enligt EU-direktiv får inte bollarna kallas för chokladbollar då de inte innehåller tillräckligt mycket kakao. Vissa kondetorier tar sig runt det genom att modifiera receptet och tillsätta tillräckligt med kakao, men klassiska 'negerbollar' står utan vettigt namn (de får inte heller kallas havrebollar)

    Ett serveringsställe döpte dom 'kalla-det-vad-du-vill-boll'

    SvaraRadera
  2. SUCK - EU kan verkligen lägga pengar på att utfärda direktiv för de mest onödiga saker.....
    Kalla-det-vad-du-vill-boll-var-ett-ganska-bra-namn. Ska jag börja med from nu!
    Välkommen till bloggen Lotta!

    SvaraRadera