fredag 24 oktober 2008

Sushisuget tar över

Tänk er följande scenario:
Du har varit hemma med sjukt barn samtidigt som du har jobbat som en dåre.
Nu har du och din äkta hälft dessutom spenderat 2 timmar i skolan (obligatoriskt) tillsammans med er dotters klass och övervakat 2 lektioner och en lunchrast.
Trots en kycklingsallad med nobisdressing (mycket god faktiskt, kocken Mats har tidigare jobbat på Grand Hotel, men sedemera gjort en Jamie Oliver och inriktat sig på skolkrubbet) är familjen ganska så utsvulten.

3/4 av familjen bestämmer sig för pizza men jag har kommit in i någon slags nyttighetsperiod och ser sushin hägra.

Beställer en liten sushi för 65 kr och tar upp mitt kort för att betala.
"Nej, vi tar inte kort"
Jag får upp två rikskuponger á 20 kr samt två 20-lappar.
Jag får fem kronor tillbaka.
Tycker inte att matten är så svårt i det här fallet och påpekar det lilla misstaget för servitrisen.
Hon tänker i minst en halv minut (en halv minut är ganska lång tid i det här sammanhanget) och säger sedan:
"Vi har inte 10-kronor"
Jag kontrar med "men släng på en bit till då, inga problem..."
Hon: "Mellansushi?"
Jag: "Nej, släng på en...."
Hon: "Mellansushi?"
Jag: "Nej, men, jaaaaa ok då, en mellansushi, det är OK".
Hon: "Då får jag femkronan tillbaka".
Jag: "suck, ok".

Verket kröntes av ett hårstrå mitt i min avocadosushi.

Inte nog med att jag i princip lurades till att köpa en större sushi än vad jag egentligen ville,
servitrisen kunde inte bjuda på en femkrona för besväret och dessutom var jag tvungen att dra ut ett semilångt hårstå ur min mun, varvid min aptit försvann. Totalt.

Nästa gång ska jag försöka övervinna sushisuget och gå hem till havregrynsgröten i stället.
Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu för Arigato.
Lite kundservice skulle inte skada.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar