tisdag 16 september 2008

Goda Grannar?

I dag lyckades vår grannfru pricka in min hemkomst. Jag och den yngsta hade inte hunnit klä av oss, det var sand överallt och väskorna låg huller om buller utanför dörren. Detta lät henne dock icke bekommas.
Hon stegade fram och kort därefter fick jag reda på hennes ärende.
Hon undrade om jag kunde ta bort min (fula antar jag) påse med blomjord från den del av balkongen som vätter mot deras. ”Min man sa att jag inte skulle säga något till dig, men den är ju precis i mitt blickfång så...jag har undrat hela sommaren om den där jorden inte ska ta slut snart...”

OK. Det är OK för mig att flytta på påsen med jord. Hon var dessutom mycket trevlig när hon bad mig om den här tjänsten. Det som oroar mig är vad som möjligtvis sedan komma skall.

Kan ni inte byta ut de fula ljusstakarna i ert fönster eller
Varför har ni inga gardiner? Det blir så tomt i mitt blickfång.
Den där plantan ser lite ledsen ut, ni kan inte tänka er att köpa likadana som vi har så att det blir lite symmetri mellan våra lägenheter?
Kan ni kanske äta middag kl 19 eftersom vi har gäster kl 18? Osv. Osv.

Jag känner att det inte skulle vara bra för grannsämjan.
För hur dålig jag än är på att säga ifrån, så skulle det kunna hända att jag effektivt ändar ett gott grannskap (för gott) genom att under en hel vecka plötsligt bli obscent förtjust i att äta frukost endast iklädd en tom påse blomjord.

4 kommentarer:

  1. Om det var samma grannar som försökte sälja pyramidspel skulle jag snällt bett dem sluta med ekonomiska lurendrejerier och hålla käft.

    SvaraRadera
  2. Det var samma grannar......Men du känner mig, alltid lika vänlig...Fast from i dag kommer jag att checka kikhålet i dörren innan jag går ut i farstun, var så säker.

    SvaraRadera
  3. de läser inte din blogg??

    SvaraRadera
  4. Har lite svårt att tänka mig hur de:
    1. Skulle komma på mitt alias GoodGirl/Systerduktig. Vi kallar varandra vid förnamn.

    2. Aktivt skulle tänka "hm, hon har säkert en blogg, vi måste hitta den och kolla om hon har skrivit något taskigt om oss".

    Jag kanske har fel?

    SvaraRadera