onsdag 24 september 2008

My pride and joy

Nu finns det väl de som tycker att jag borde syfta på mina små, och visst är det så.
Fast min stolthet och glädje i detta inlägg syftar på vad som finns i min frys just nu, första lådan uppifrån.
Vi ska ha gäster på lördag.
Jag är som vanligt ansvarig för efterrätten (visserligen även varmrätten denna gång, men mitt största nöje är, och har, alltid varit efterrätten.
I frysen står nu 11 st små formar fyllda med en underbar chokladsmet.
Tina - jättegott - Nordström står för receptet som jag har tagit mig friheten att modifiera en aning:

4 ägg
1,25 dl socker
100 g smör
100 g mörk choklad
1 dl vetemjöl

Modifikationen består i att jag brukar ta hälften farinsocker, hälften vanligt strösocker och lägga till lite vaniljsocker.
Smörj formarna med smör och beströ dem med farinsocker.
Formarna ska sedan ställas in i frysen för att direkt gå in i ugnen ca 20 minuter innan efterrätten ska serveras.
Enligt receptet ska de stå inne i ca 30 minuter, men då missar man ju den härliga chokladlavan som väller fram när skeden bryter det spröda översta lagret av "chokladbomben".

Längtar redan till lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar