onsdag 17 september 2008

Ingen inspiration....

...vare sig när det gäller bloggen eller maten.
I dag åt jag havregrynsgröt med korn (ny produkt, prova den gärna, gör att havregrynsgröten faktiskt smakar något).
Visserligen fick jag nöjet att även smaka min lingonsylt till detta, men det räckte liksom inte för att väcka smaklökarna till liv.
Överhuvudtaget så har vi kört typ samma meny sedan vi kom hem från landet efter semestern:
Måndag Carbonara
Tisdag Pannaka eller fattiga riddare
Onsdag Sallad med halloumi, getost eller feta & avocado (barnen köttbullar och makaroner)
Torsdag Raggmunk med bacon (fast detta blir sällan av eftersom det är så jobbigt att riva potatis)
Fredag Hämtmat (sushi, pizza, hamburgare eller revbenspjäll)
Lördag Lättlagad lyxmiddag på extra fina råvaror från Fine Food (vår favvoaffär, prova den!)
Söndag Förhoppningsvis söndagsmiddag hemma hos mina föräldrar......

Jag behöver någon som kommer hem hit och bara INSPIRERAR MIG!!!
Jag vill ha en Jamie Oliver som står i mitt kök och älskar sina råvaror till döds.
En Nigella som går upp mitt i natten och äter resterna av en fet och söt efterrätt.
En Melker som skäller på mig för att jag skär löken fel.

Min man har infört en ny tradition. Vi bjuder vår närmsta familj (bestående av ca 8 vuxna, våra yngsta och ytterligare en mycket ung som förhoppningsvis snart ska ta sig ut) på torsdagsmiddag en gång i månaden.
Det ska vara simpelt. Syftet är att vi ska umgås utan att jag och min man ska stå i köket hela kvällen. Min uppgift är efterrätten.
I dag har jag för andra gången till en torsdagsmiddag gjort vit chokladmousse.
Jag som i hela mitt liv har varit en dedikerad efterrättsälskare kan inte komma på något annat att göra än vit chokladmousse.

Otroligt tråkigt inlägg idag. Jag är så besviken på mig själv (eller snarare på den uteblivna inspirationen).
Tips och råd, någon?

7 kommentarer:

  1. Blir det hallonspegel till den vita chokladmoussen?

    SvaraRadera
  2. Tycker att du och din man nästa vecka ska laga följande rätter...
    Måndag: Schnitzel, potatis, citron, Majo/Ketchup ala Österrike
    Tisdag: Fajitas med kyckling
    Onsdag: Kassler med senap och annanas (faktiskt mkt gott) serveras med ris. EN riktigt härlig 80-tals klassiker.
    Torsdag: Köttfärsbiffar med äpple, dijonsenap i. Med god brunsås.
    Fredag: Hemma-pizza, Mums.
    Lördag: Lövbiffsrullar med feta/soltorkade tomater i. Eller Lövbiff med wook-grönsaker och nudlar.
    Söndag: DÅ får ni lova att bjuda bort er för det är jobbigt att laga mat varje kväll.

    Kram från Barbamamma

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen!!!
    Är dock något skeptisk till kassler....Min man tycker att jag är fånig och det är jag kanske också?
    Och ja. Om så önskas så blir det väl den gamla hederliga hallonspegeln. Igen.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att du skall ägna ett inlägg om festtraktörerna Uffe och Kicke. Här får du lite inspiration:

    http://kulturarbete.blogspot.com/2007/09/vad-hnde-med-ulf-och-kicke.html

    En personlig favorit. Har med egna funderingar och analyser av Uffe och Kickes diverse reportage. Lite bilder samt även en recap på deras sensaste mediala framträdande: Kändisbråket på Österlen.

    http://wwwc.aftonbladet.se/matovin/special/stipendium99/stipendium99.html

    En sida med lite mindre analytisk touch. Innehåller även film och ljudklipp där diverse "kändisar" ger Uffe och Kicke tribut.

    http://anderssparring.blogspot.com/2008/06/sknski.html

    En kortis, men likväl en glädjande nyhet: bevisligen sågs Uffe och Kicke så sent som Juni detta år, solandes så det räcker och blir över. Skönjer jag även ett litet scoop? Bloggen i fråga avslöjar att de båda är "livskamrater". Var det någon annan som hade förstått detta?

    http://www.sportexpress.se/1.335323

    Vi avslutar med upplösningen i det senaste stora mediahändelsen. Tyvärr fick våra hjältar inte rätt denna gång. Deppa inte över detta. Tycker personligen att denna Inger Åby går en smula långt när hon attackerar Uffe och Kickes åldrande manskroppar med orden: "tjocka, äckliga, stinkande bilringar." Lite hyfs får man väl ändå ha på en bjudning som Kicke skulle sagt!

    Väl mött mina vänner.

    SvaraRadera
  5. Hm, det känns som att du har material för en helt egen blogg...??? Inget du har funderat på?

    SvaraRadera
  6. Nja,

    detta är faktiskt ett email jag författade förra veckan. Men jag tänkte att det kunde ge dig lite inspiration.

    SvaraRadera