söndag 7 september 2008

Höstglöd


Förra veckan fick vi frukt av grannen på landet (gräset är alltid grönare på andra sidan....på vår sida får man vara glad om man kan sätta lite rabarber utan att köra spaden rakt ned i berggrunden). Nu fick vi i alla fall njuta aromen av nyskördad svensk frukt hemma. Det finns ingen parfym i världen som kan slå doften av bebis eller just svenska äpplen. En utmaning för landets parfymtillverkare kanske?
En del skivade jag och frös in för framtida pajer, muffins, marmelad, kakor.... En del av äpplena gjorde jag äppelmos på. I går kväll smög jag ut i köket och öppnade frysen bara för att dra ut lådan med höstens härligheter och njuta av min rikedom (ibland gör jag samma sak när jag precis har städat kyl eller frys, men min man tror att jag är lite psycho då, så jag har slutat med det).
Snart börjar dessutom lingonen bjudas ut på hötorget! Jag köper aldrig lingonsylt på burk. Är principiellt emot det tillverkarna kallar lingonsylt, men som består till hälften av äpplen. Dessutom smakar den sylten mest socker, den har inget av det där lilla beska som är så uppfriskande med just lingon. Därför består en hel hylla i vårt kylskåp av hemmagjord lingonsylt. Jag brukar dessutom lägga rabarber på (på, inte i....ha, ha) en hel låda i frysen med lingon om sylten skulle ta slut under året, så att jag kan koka ny.
Min man är ett stort fan av det jag tillverkar av dessa naturens skatter, men desto mer putt över den plats som det tar upp i kyl och frys..... Men jag är beronde av min höstglöd, året runt, så det är något som han helt enkelt får leva med även i fortsättningen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar