torsdag 25 september 2008

Ålder före skönhet

På samma ställe som jag köpte dagens sub händer följande:
Jag har beställt, betalat och väntar på min macka.
Bakom mig står fyra killar i 20-årsåldern (börjar bli så gammal att jag numera har svårt att bedöma ålder på de som är yngre än jag själv, något som jag hånade mina egna föräldrar för i ung ålder vill jag minnas, pay back time....).De väntar på sin tur.
Helt oväntat sveper en kvinna (runt 50, enklare för mig att bedöma eftersom jag har passerat 30-strecket?) in genom dörren och förbi killarna.
Hon beställer sin mat och vänder sig till det förvånade gänget:

"Jag har ju bara en kvart på mig, ni ser ju så unga ut, förmodligen i skolåldern, och ni har säkert över en timme på er".

Detta sägs på intet sätt ursäktande, det är snarare ett konstaterande.

???????????????????????
Är det OK för en vuxen kvinna att behandla sina medmänniskor på detta sätt?
Jag tycker inte det.
Föreställ er samma scen fast med två människor med olika hudfärg.
Det kallas diskriminering.
Åldersdiskriminering.

2 kommentarer:

  1. INGENTING!!!!
    De tittade på varandra och skrattade lite generat.
    Det som ändå stör mig mest är att jag inte sa något.

    SvaraRadera