onsdag 10 september 2008

Jag missade Top Model

Om jag av en händelse lyckas få sittplats på T-banan på morgonen, slår jag upp gratistidningen och kollar in TV-tablån för kvällen. Så var fallet i går morse.
Intet ont anande levde jag under ett par timmar med förhoppningen om att min kommande TV-kväll skulle vara fullbordad i och med ”Sjukhuset” och ”Top Model”. Tills jag raskt togs ned på jorden av min kalender, där det med stora bokstäver stod skrivet FÖRÄLDRAMÖTE 18.30. Eftersom ovan nämnda program tar sin början innan kl 19.30 så kände jag mig ändå rätt säker på att i alla fall få njuta av slutklämmen. Det visade sig att jag hade misstagit mig å det grövsta.

Vi föräldrar sitter i den stora matsalen och lärarna med rektorn i spetsen står längst fram. Mötet börjar på utsatt tid vilket höjer mina förhoppningar om att hinna hem i rimlig tid. Det fortsätter med en presentation av varje lärare och sedan följer en rad punkter som vi REDAN HAR GÅTT IGENOM PÅ TVÅ TIDIGARE MÖTEN.
Efter detta träder en av fritidspedagogerna för 6-års-verksamheten fram. Hon förklarar för oss föräldrar (som, märk väl, alla har barn i 7-årsåldern eftersom vi sitter på detta möte tillsammans) att ”vantarna bör ha muddar som man kan trä över ärmen (eller innanför)” och att barnen ”bör bära overall eftersom det är så bekvämt” (?????????) och att ”extrakläder ska tas med eftersom det är så kul att hoppa i pölarna”.
Redan vid partiet med muddarna har jag och en mamma till brutit ihop i små fnisshögar. Som 7-åringar. Vi vågar inte titta på varandra av rädsla för att brista ut i gapskratt. Som tur är ska vi nu dela upp oss klassvis med respektive lärare.
Nu har ca 45 min förflutit.

Det visar sig nu att vi ska börja med en namnlek (och nu förstår ni varthän det börjar barka). Förste man/kvinna säger sitt namn och något denne tycker om att göra.
Exempel: Gustav – fiska. Näste man säger Gustav – fiska och fortsätter med sig själv, Lisa – skidor......Tredje upprepar ovanstående osv. osv. Tackar i tysthet min lyckliga stjärna för att jag är redan tredje kvinna på tur. Lider med den stackars mamman som plötsligt inser att hon är sist i kön. Hon ser smått skräckslagen ut, jag såg hur hon sneglade på dörren. Det kommer inte som en överraskning att ytterligare en halvtimme har sprungit i väg.
GoodGirl - besviken.

Det är nu vi ska börja diskutera det vi egentligen kom för, skolverksamheten. Strax därpå följer dock den punkt som gör att jag till slut inser att TV-kvällen har flytt sin kos.
Vi kan kalla den ”frågan är fri” och är vanligt förekommande på alla typer av föräldramöten.
Det är nu alla föräldrar kommer att ta upp just det de tycker berör just deras barn trots att alla egentligen vet att det är helt fel forum för detta.
Det kan tilläggas att denna punkt som, så att säga, ska "sätta punkt" för mötet oftast är den mest tidskrävande.

Klockan 21.00 stapplar jag in genom dörren, går raka vägen till soffan och somnar sött på ca 5 sekunder. Ett föräldramöte är helt klart ett legitimt skäl till att det inte blev något inlägg i går.

3 kommentarer:

  1. Varför skaffar ni inte något man kan spela in program med? Borde inte någon av alla 10 sammankopplade apparater ha denna funktionalitet?

    SvaraRadera
  2. Jag skickar denna fråga vidare till min man, som någon gång under dagen brukar kasta ett öga på bloggen.....

    SvaraRadera
  3. Vi har en hårddiskbaserad digitalbox. Borde fungera enligt mig...

    SvaraRadera